H.R GIGER

giger6

«… O Giger έγινε ο επίσημος φωτογράφος της Χρυσής εποχής της Βιολογίας. Το έργο του μας «ταρακουνά» , μας τρομάζει εξαιτίας του τεράστιου εξελικτικού εύρους. Μας δείχνει ξεκάθαρα από πού ξεκινήσαμε και που οδεύουμε. Εκτείνεται πίσω, στις βιολογικές μας μνήμες… Η τέχνη του φωτίζει την βιολογική ευφυΐα έως τα σκοτεινά σπήλαια που ονομάζουμε πόλεις. Το γενετικό σύνθημα είναι ξεκάθαρο : Εγκαταλείψτε τα τούνελ των πόλεων. Εκθέστε το χλωμό σας σώμα στον Ήλιο. Ξεδιπλώστε τα εντυπωσιακά, μεταξένια φτερά σας. Πετάξτε ψηλά, πάνω από την επιφάνεια του πλανήτη, μέχρι το Διάστημα. Εδώ ακριβώς έγκειται και εξελικτική ιδιοφυία του Giger. Μπορεί να μας μεταφέρει πολύ πίσω στον Χρόνο, στο βαλτώδες και εντομοειδές παρελθόν μας, άλλα πάντα μας ωθεί προς το Διάστημα. Η οπτική του είναι ξεκάθαρα μετά-γήινη . Μας διδάσκει πώς να αγαπήσουμε το σώμα μας, προσβλέποντας σε μεταμόρφωση…»

Τimothy Leary-1981

Τα λόγια του Timothy Leary, καταφέρνουν να δώσουν μια μικρή αίσθηση του βάθους και της καλλιτεχνικής ιδιοφυΐας που άκουγε στο όνομα H.R Giger. ΄Ένα φαινόμενο μοναδικό  που άφησε ανεξίτηλα την υπογραφή του στην σύγχρονη κουλτούρα. Από τον κινηματογράφο, μέχρι και την μουσική, το έργο του είτε χρησιμοποιήθηκε αυτούσιο, είτε ενέπνευσε πολλούς δημιουργούς με τη πολλές φορές σκοτεινή, εφιαλτική, άλλα σίγουρα καινοτόμο ματιά του.

Γεννημένος στο Chur της Ελβετίας στις 5 Φεβρουαρίου του 1940, ο Hans Rudolf Giger όπως ήταν και το πλήρες όνομα του, «απαρνήθηκε» το όραμα του πατέρα του, που τον ωθούσε να γίνει φαρμακοποιός, και το 1962 ξεκίνησε να σπουδάζει Αρχιτεκτονική και Βιομηχανικό Σχεδιασμό στην Ζυρίχη. Πολύ σύντομα ξεκίνησε να ξεδιπλώνει το μοναδικό καλλιτεχνικό του ταλέντο. Τα αρχικά σουρεαλιστικά και εφιαλτικά τοπία που σχεδίαζε, σύντομα εμπλουτίστηκαν με παραστάσεις ανθρώπινων σωμάτων και μηχανών, σε πολλές φορές στενή σύνδεση και ενσωμάτωση. Βίο-μηχανικό, είναι η λέξη που ο ίδιος χρησιμοποίησε για να περιγράψει την πρώιμη περίοδο του, δίνοντας έμφαση στην άρρηκτη σύνδεση του βιολογικού με το τεχνολογικό κομμάτι. Αν η πρώιμη περίοδος του, του έδωσε έναν μοναδικό και αμίμητο χαρακτήρα, ήταν η δεκαετία του ’70, που κυριολεκτικά εκτόξευσε την καριέρα και την φήμη του.

Alien

 

Μια από τις γνωστότερες και σημαντικότερες ταινίες Επιστημονικής Φαντασίας, βγήκε στην μεγάλη οθόνη το 1980. Ήταν το Alien του Ridley Scott. Μια ταινία διαστημικού τρόμου, με εξαιρετική κλειστοφοβική και αγωνιώδη ατμόσφαιρα. Ο Scott, εντυπωσιασμένος από την δουλειά του Giger, βρήκε στο πρόσωπο του τον ιδανικό συνεργάτη για να δώσει σάρκα και οστά στο ομώνυμο εμβληματικό πλάσμα που πρωταγωνιστεί στην ταινία. Όλη η δουλειά του Giger στα ειδικά εφέ ήταν τόσο άρτια και εντυπωσιακή, που λίγο καιρό αργότερα του χάρισε και ένα βραβείο Όσκαρ.

Άλλα και Dune

Η κινηματογραφική επιτυχία του Alien όμως, δεν υπήρξε η πρώτη τριβή του Giger με την μεγάλη οθόνη. Περίπου 5 χρόνια νωρίτερα, είχε κληθεί να σχεδιάσει τα σκηνικά για μια άλλη, πολύ σημαντική ταινία Επιστημονικής Φαντασίας. Επρόκειτο για το Dune του Alexander Jodorowski. Η ταινία τελικά δεν προβλήθηκε ποτέ,  καθώς «σκόνταψε» σε θέματα προϋπολογισμού. Αυτό αφήνει μια ακόμα μεγαλύτερη αίσθηση  πικρίας, μιας και η δουλεία του για την ταινία ήταν άκρως εντυπωσιακή. Οι συνεργασίες του σε κινηματογραφικές ταινίες δεν σταμάτησαν όμως μόνο σε αυτές τις δύο. Έβαλε την δική του πινελιά, και σε άλλες, όπως το επίσης γνωστό Poltergeist.

Νεκρονομικόν

Ο Giger ποτέ δεν έκρυψε την αγάπη του για τον H.P Lovecraft. Η σύλληψη της Μυθολογίας Κθούλλου τον εντυπωσίασε τόσο πολύ, που θέλησε να ονομάσει την πρώτη μεγάλη του εικονογραφημένη συλλογή ακριβώς όπως τιτλοφορείται και το μυθικό γριμμόριο. Εκεί βρίσκουμε και τις περισσότερες από τις εμβληματικές εικόνες που εκτόξευσαν την φήμη του. Ήταν ακριβώς αυτή η συλλογή που λειτούργησε σαν το «διαβατήριο» για μεγαλύτερα πράγματα και συνεργασίες. Ήταν αυτή ακριβώς η συλλογή που έπεσε στα χέρια του Ridley Scott, ανοίγοντας του τον δρόμο του Hollywood.

Και άλλες occult ιστορίες…

Η επαφή του Giger με τον Αποκρυφισμό είναι διάχυτη σε όλη την γκάμα του έργου του. Ανάμεσα στις σκοτεινές, τεχνολογικές εικόνες του, παρελαύνουν πολλά σύμβολα και παραστάσεις  που μαρτυρούν του λόγου το αληθές. Ο ίδιος ποτέ δεν ξεκαθάρισε αν είχε βαθύτερη ενασχόληση με το αντικείμενο. Σε σχετική ερώτηση που του έγινε, απάντησε ότι το ενδιαφέρον του για τον Αποκρυφισμό ήταν κατά κύριο λόγο λογοτεχνικό, βρίσκοντας την Μαγεία και την Μυθολογία, αρκετά ενδιαφέρουσες για να εμφανίζονται στα έργα του.

Κοινή συνισταμένη όμως του μεγαλύτερου όγκου του έργου του, ανεξαρτήτως θεματολογίας ήταν η αφενός μεν σκοτεινή και άκρως υποβλητική ατμόσφαιρα που απέπνεαν τα έργα του, άλλα και το σχεδόν μόνιμο μοτίβο της ένωσης του βιολογικού με το τεχνολογικό. Τα λόγια του στενού του φίλου Timothy Leary, απηχούν σε πολύ μεγάλο τον αποσυμβολισμό που μπορεί κάποιος να επιχειρήσει στο εκ πρώτης όψεως κλειστοφοβικό και γκροτέσκο έργο του. Τόσο η τεχνοτροπία του, όσο και ο αμίμητος συνδυασμός πολλών και φαινομενικά ετερόκλητων στοιχείων ( τεχνολογία και occult ), δημιούργησαν ένα μοναδικό φαινόμενο, με πολλούς και αφοσιωμένους θαυμαστές, άλλα και μια βαθύτερη από όσο ίσως πιστεύεται επιρροή. Τόσο ο κόσμος της  έβδομης τέχνης όπως είδαμε, όσο και ο κόσμος της Μουσικής, δεν έμειναν καθόλου ασυγκίνητοι στο φαινόμενο Giger. Δημιουργίες του κοσμούν τα εξώφυλλα πολλών δίσκων γνωστών Rock, άλλα και Heavy Metal συγκροτημάτων. Μια εντυπωσιακή σύνοψη της δουλειάς του μπορεί επίσης κάποιος να συναντήσει και στα δύο θεματικά bar που άνοιξε ο ίδιος στην Ελβετία. Το πρώτο στην γενέτειρα του Chur, και το δεύτερο που λειτουργεί και ως μουσείο στην Gruyers. Το εσωτερικό τους θυμίζει αρκετά το σκηνικό της ταινίας Alien, και ανάμεσα σε γνωστά του έργα μπορεί κάποιος να βρει ακόμα και τον θρόνο του Βαρώνου Χάρκονεν, προορισμένο για την ταινία Dune που ποτέ δεν βγήκε στις κινηματογραφικές αίθουσες.

Η δημιουργική του πορεία διακόπηκε μάλλον απότομα στις 12 Μάιου του 2014. Μια πτώση από τις σκάλες τελικά στάθηκε μοιραία υποκύπτοντας σε νοσοκομείο της Ζυρίχης. Η επίδραση, η επιρροή του, και η μοναδική του ματιά όμως συνεχίζουν να ζουν και να εμπνέουν. Ο H.R Giger ακόμα «κάθεται» στον εμβληματικό θρόνο του Βαρώνου Χάρκονεν, ως ο πιο επιδραστικός εικονογράφος Επιστημονικής Φαντασίας που γνώρισε ο πλανήτης…

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s